In deze opdracht ga je met een groep studenten een Labyrint of doolhof-game maken. Jouw vormgeving leidt de speler naar het eindpunt van het labyrint of doolhof. Jij en jouw team maken aanwijzingen voor de speler om het eindpunt te vinden.
Uit het kwalificatiedossier van Game Environment design richten wij ons bij deze opdracht op de volgende punten:
heeft specialistische kennis van de technische (on)mogelijkheden van gangbare gameplatforms en game engines
heeft specialistische kennis van het effect van vormgeving op de gameplay
heeft kennis van specialistische software voor het produceren van 2d en 3d objecten voor games
heeft specialistische kennis van gangbare licht- en rendertechnieken in game engines
heeft specialistische kennis van het testen van specifieke game assets, zoals animaties, complexe lichteffecten en geluid in game engines
kan het ontwerp afstemmen op vormggevingseisen, de gameplay en de mogelijkheden van gameplatforms en game engines
kan eigen ideeën voor specifieke game assets duidelijk en overtuigend visualiseren
In een labyrint gaat het meer om de reis door het labyrint, en kom je doormiddel van verdergaan vanzelf bij het eindpunt.
In een doolhof raak je verdwaald, en je probeert op een manier de uitweg te vinden.
Beide benaderingen mag je gebruiken voor jouw game, maar het doel moet het eindpunt zijn.
Voor het maken van deze game gebruik je Unity 3D. Na 7 weken heb jij met je team een werkende Labyrint / Doolhof game gerealiseerd. Deze game bestaat uit 4 levels (per student 1 level). Samen maak, en verzamel je de assets die gebruikt worden in de levels. Jij maakt zelf de objecten/elementen die de speler leiden naar het eindpunt.
Dit doen wij volgende de volgende stappen:
Maak een team van 4 personen.
creëer een digitale werkomgeving (shared onedrive folder, trello, Unity Collaborate, etc).
Bespreek dit met je docenten / laat dit registreren
Bedenk individueel ideeën, en beslis met het hele team 1 thema.
a. In welke tijd is het ?
b. Op welke plaats is de speler ?
c. Wat is hier gebeurd? Wat is de context?
Opties: Wat is er verschillend in de levels? Is dit in een andere tijd, of is er iets extra's gebeurt in de volgende levels?
a. Bedenk, onderzoek en schets individueel ideeën en verzamel deze in een collage.
b. Leg alle collages van het team bij elkaar en beslis met het hele team een gezamelijke stijl.
Nu is ook een goed moment om na te denken over wie welk level maakt.
Bedenk en visualiseer individueel een plattegrond (per level).
Balans tussen de weg zoeken vs weg vinden.
Hints voor de speler. "Luretheplayer" = Lok de speler een kant op.
Maak gezamelijk een asset list. Sommige assets zijn alleen voor jouw level, andere assets zijn voor iedereen om te gebruiken.
Prioriteit 0 = Zonder dit object werkt de game niet
Prioriteit 1 = Zonder is het niet leuk/mooi
Prioriteit 2 = Zonder kan ook, maar mét is leuker/mooier
Bespreek dit met je docenten
Maak een blockout met simpele (kale) objecten. Je kan echt rondlopen in je level en de afmetingen kloppen.
Later kan je deze objecten vervangen met het uiteindelijke object.
Verdeel grote objecten in building blocks.
Maak assets op verschillende manieren inzetbaar.
Met textureen kleur kan je snel variaties maken.
Als een team-asset klaar is, kan deze in jouw mock-up.
Goede belichting is belangrijk.
Gebruik post-process-effecten.
Voeg 3D en 2D audio toe in de game. Dit is minimaal 50% van de beleving.
Exporteren / Publishen
Een EXE + een Folder
Maak een build van jouw level.
Iedereen kan jouw level spelen met deze build.
Maak ook gezamelijk een build van alle 4 de levels bij elkaar.
Teams maken
Thema bepalen
Stijl bepalen
Plattegrond maken
Asset list maken
Feedback plattegronden
Plannen maken, verdelen werkzaamheden
Blockout maken
Verzamelen package/models
Begin Assets bouwen
Assets bouwen
Basis belichting Mock-up
Audio verzamelen
Assets testen in Unity
Gameplay testen
Belichting tweaken
Post Process Effects
Audio toevoegen
Final touches
Build maken
Video-capture maken
Express inleveren
Je maakt een learing journal (adobe express). In deze learning journal leg je de volgende dingen vast:
Jouw individueel eigen werk
Jouw bijdrage in het team
Het gehele proces
Het eindresultaat
Jouw learning journal wordt beoordeeld op de volgende beoordelingspunten:
Probleemoplossend vermogen / experimenteren
Creativiteit / onderscheidend
Technische uitwerking
Gameplay uitwerking
Vormgeving / Detailniveau