Dit is het eerste project voor specialisatie 3D Artwork. Je werkt individueel. We hebben 5 weken de tijd.
Je krijgt een 3D-stickman aangeleverd. Hiervoor ga je een outfit ontwerpen. Die outfit werk je uit in 3D en deze wordt geprint. Tot slot moet je ook een mooie rendering maken van jouw aangeklede stickman.
Bij het project "What 2 Wear" ga je de kennis toepassen, die je tijdens de soft-3D-lessen geleerd hebt. Na afloop moet je handig zijn met de volgende zaken:
Je weet dat vormgeving een "verhaal" kan vertellen. Jij kan bij een opdracht meerdere ideeën bedenken, die allemaal een ander "verhaal" uitbeelden.
Je weet hoe je goed research moet doen voor een concept. Jouw research geeft veel informatie voor de mogelijke vormgeving van het concept.
Je weet dat een goede presentatie-tekening belangrijk is om andere mensen te overtuigen van jouw concept. Je weet ook dat tijd geld kost. Je kan een goede balans vinden in tijd en kwaliteit voor de presentatie-tekening.
Je weet wat een "gerigd 3D-character" is. Wanneer deze wordt aangeleverd, kan jij de pose van dat character aanpassen in 3D.
Je kan een 3D-model maken vanaf aangeleverde tekeningen. Ook wanneer de vormen complex zijn, weet jij hoe je dit moet aanpakken.
Je weet hoe je een eigen 3D-model geschikt maakt voor 3D-printen en hoe je deze aanlevert. Je kent de beperkingen en mogelijkheden van 3D-printen. Hier houd je rekening mee tijdens het 3D-modellen.
Je kan een indrukwekkende rendering maken van een eigen 3D-model. Je weet hoe je materialen, de camera en belichting moet instellen voor een sterk resultaat.
Je krijgt deze stickman aangeleverd in 3D. Ontwerp een nieuwe outfit. Maak de outfit in 3D. We gaan jouw geklede stickman 3D-printen.
Je hoeft geen textures toe te passen op jouw 3D-model. Dat heeft geen zin voor een 3D-print.
Tot slot maak je een mooie rendering van jouw 3D-model. Deze moet geschikt zijn voor social media.
Je maakt ALLEEN kleding en eventueel kleine props. Je mag NIET de stickman aanpassen. Je mag de stickman ook GEEN gezicht geven. Wel kan je de pose van de stickman aanpassen.
De outfit en de pose moeten veel vertellen over de stickman. Het verhaal van de stickman moet duidelijk worden. De vormgeving moet het hele verhaal vertellen.
PLAATS: Waar is dit character?
TIJD: In welke tijd leeft dit character?
BEROEP / FUNCTIE: Wat doet dit character gewoonlijk, in het algemeen?
BEZIGHEID / ACTIE: Waar is het character nu, op dit moment mee bezig?
We gaan 3D-prints maken van circa 8 cm hoog. Een 3D-printer kan niet hele kleine details printen. Die moet jij dus ook niet modellen.
We willen dat de 3D-print er lekker glad (smooth) uitziet. We willen niet, dat we alle polygonen goed zien. Daarom moet je heel veel polygonen gebruiken voor een 3D-print.
Een 3D-print is niet zo stevig. Het kan makkelijk breken. Je wilt dus geen dunne, lange onderdelen in jouw ontwerp. Dat breekt zo af.
De 3D-print mag niet omvallen. Ontwerp het zo, dat het stevig staat. Als dat niet lukt, dan kan je een klein plateau mee-printen, waarop het character staat.
We verdelen het project in 8 stappen. Je hebt 5 weken om hieraan te werken.
STAP 1: Concept bedenken. (week 1)
STAP 2: Research (week 1)
STAP 3: Snelle schetsen (week 1)
STAP 4: Nette schets (week 2)
STAP 5: Final design (week 2)
STAP 6: 3D model maken (week 3 & 4)
STAP 7: Opleveren 3D-print (week 4)
STAP 8: Renderingen maken (week 5)
Alles inleveren / presenteren (week 5)
Je werkt individueel aan deze opdracht. Toch zijn er een aantal dingen die we klassikaal doen:
In les 1 gaan we klassikaal brainstormen voor ideeën.
In week 2 gaan we klassikaal naar alle "nette schetsen" kijken. Is het verhaal van het ontwerp helemaal duidelijk? We geven elkaar feedback, zodat je een sterk "final design" kan gaan maken.
Wanneer alles af is, bekijken we elkaars renderingen. Hiervoor bedenken we een feestelijke manier.
Je moet stap 1 t/m 8 vastleggen in een Adobe Express-site. Bij elke stap moet je plaatjes toevoegen. Ook moet je bij elke stap een uitleg schrijven. Welke keuzes heb je gemaakt? Waarom heb je het zo aangepakt? Laat ook de dingen zien, die mislukt zijn. Jouw Express-site bestaat dus uit 8 hoofdstukken.
De link naar jouw Adobe Express lever je in via een assignment in Teams.
Als je te laat inlevert, dan heb je gelijk een onvoldoende. Bespreek met de docent wanneer je het werk kan inleveren voor de herkansing. Dit is altijd maatwerk, omdat de reden van de vertraging bij elke student anders kan zijn. Het missen van de deadline kost je punten op je cijfer.
Het cijfer voor dit project is een gemiddelde van 3 cijfers:
PROCES: Heb je de deadline gehaald? Heb je alle 8 stappen uitgebreid doorlopen? Kan je al jouw ontwerp-keuzes goed uitleggen? Is er veel beeldmateriaal van alle stappen die je hebt doorlopen? Klopt jouw eindresultaat met wat er gevraagd werd in de opdracht? (Als je alle mislukkingen laat zien, dan is dat goed voor je Proces-cijfer.)
TECHNIEK: Is het lastig wat je hebt gemaakt? Hoe hoog heb je de lat gelegd voor jezelf? Is het 3D-model goed aangeleverd voor de 3D-print? Is de topology van jouw 3D-model enigszins in orde?
VORMGEVING: Kan je het verhaal van het character goed aflezen uit de vormgeving? Is de pose van het character interessant? Hebben alle onderdelen een gelijksoortige vormgeving? (Past alles bij elkaar?) Ziet de 3D-print er indrukwekkend uit? Is de rendering mooi belicht, met een mooie compositie?
Als je naar dit plaatje kijkt, kan je dan de volgende vragen beantwoorden?
Wat weten we over de plaats waar dit charater leeft?
In welke tijd leeft dit character?
Wat is het beroep van dit character?
Doordat de vormgeving van dit character zo goed doordacht is, kunnen we veel vragen vrij goed beantwoorden. Kudo's voor de ontwerper.
Jij moet minimaal 6 verschillende ideeen bedenken voor de volgende dingen:
Plaats / Locatie (6x)
Tijd / Periode (6x)
Beroep / Functie (6x)
Bezigheid / Actie (6x)
Maak nu random combinaties van die 4 punten. Je krijgt bijvoorbeeld: "Op de WC, in de verre toekomst, zit een Pandabeer, verliefd te zijn."
We willen minimaal 3 concepten zien. Voor elk concept schrijf je zo'n kort verhaaltje. Als dat verhaaltje te eenvoudig is, dan wordt jouw ontwerp saai. Als dat verhaaltje heel uitgebreid is, dan is het veel te moeilijk om er vorm aan te geven.
SAAI: Een soldaat in Rusland in de jaren 80.
GOED: Een soldaat in Rusland in de jaren 80. Omdat hij zich verveeld, speelt hij Tetris op een (retro) handheld. Hierdoor let hij niet op. (Dit kan je nog wel vormgeven.)
TE COMPLEX: ...... deze soldaat is tegen oorlog. Omdat hij verplicht het leger in moest, probeert hij expres zijn werk slecht te doen. (Hoe moet je dat vormgeven??)
Ik verzamel veel plaatjes van Russische soldaten in de jaren 80. Daar maak ik een collage van. Dingen die mij opvallen zijn:
De bontmuts
De stevige jas
De laarzen
Het geweer
Nu ga ik collages maken van die 4 dingen. Dat is straks handig bij het ontwerpen. Ik heb natuurlijk ook een collage nodig van een retro Tertris-handheld.
Maak minimaal 12 snelle schetsen voor jouw idee. Deze schetsen hoeven niet mooi te zijn. Je probeert verschillende poses uit. Je kijkt welke vormen voor details het beste werken. De schetsen mogen ook alleen van 1 onderdeel zijn.
Om ervoor te zorgen, dat de verhoudingen kloppen, kan je in 3D een screenshot van het character maken. Vervolgens teken je in Photoshop over deze screenshot heen. Dit mag, maar is niet verplicht.
Het gaat erom, dat je veel verschillende dingen uitprobeert.
Maak 1 nette schets van jouw beste idee.
We gaan klassikaal van elke student de nette schets bekijken. De klas moet raden wat het verhaal bij het ontwerp is. Lukt dat goed of niet? Welke vormgeef-elementen hielpen om het verhaal te raden? Welke details zijn overbodig? Welke details kan je toevoegen, om het verhaal duidelijker te maken?
Schrijf op, welke feedback jouw ontwerp kreeg van de klas.
Een nette schets maken kan veel tijd kosten. Maar we hebben niet veel tijd. Jij moet jezelf slimme truckjes aanleren, zodat je toch snel een goed leesbaar plaatje kan maken. Misschien heeft de docent tips? Of een klasgenoot?
Verwerk de feedback.
Maak een definitief ontwerp.
Jij bepaalt zelf welke feedback je wel en niet verwerkt.
Zet op EXPRESS alle 3D objecten, los van elkaar.
Laat goed de wire-frames zien.
Als je vastloopt en opnieuw begint, laat dan ook zien wat er mis ging
Schrijf er een toelichting bij. Wat ging makkelijk? Wat was lastig? Hoe heb je problemen opgelost? Waren er dingen waar jij extra goed op gelet hebt?
Het TECHNIEK-cijfer is sterk afhankelijk van wat je hier allemaal laat zien in jouw Express-site.
Je moet een OBJ-bestand maken van jouw 3D-model. Dat moet je inleveren bij de docent. Hij stuurt het door naar de 3D-printer van GLR. Gewoonlijk kost dit geld (niet zo veel), maar nu is het gratis voor jullie.
De deadline voor het inleveren van het OBJ-bestand is aan het einde van week 4.
Het 3D-printen van 30 poppetjes kost minimaal 2 weken en misschien nog langer. We moeten dus even geduld hebben.
Tijdens de les krijg je informatie over het goed aanleveren van een 3D-bestand om te printen. Enkele tips zijn alvast:
Alle onderdelen moeten samengevoegd worden tot 1 object.
Alle onderdelen moeten elkaar echt goed raken. Steek onderdelen duidelijk door elkaar heen.
Zorg ervoor dat er geen lampen, camera's en andere overbodige objecten in jouw bestand zitten.
Elk onderdeel moet een gesloten vorm zijn. Er mag nergens een "gat" in een onderdeel zitten, waardoor je de achterkant van polygonen kan zien. Ook niet als dat binnenin het character zit.
Als je een smooth gebruikt, zet deze dan om naar echte polygonen. De 3D-printer begrijpt de smooth niet.
Kan jouw character goed blijven staan? Zo niet, dan moet je een kleine "vloer" toevoegen.
Je moet een vette rendering maken voor social media. Het formaat van dit plaatje is 1080 x 1080 pixels groot.
Denk goed na over de compositie. Waar staat de camera? Kijkt deze omhoog of omlaag? Zit er rondom het poppetje genoeg lege ruimte tot de rand van het plaatje? Komt het verhaal goed over?
Belichting is super belangrijk. Hiermee maak je de afbeelding vrolijk, of spannend, of romantisch. Zorg ervoor dat alle onderdelen goed leesbaar blijven door de belichting.
Gebruik een "rim-light" als jouw character niet goed los komt van de achtergrond.
Staat echt alles op jouw Express-site?