Met dit project leer je waar bedrijven op letten in je portfolio.
Aan de hand van deze opdracht oefen je het maken van een 3D-model en deze uit te werken, om te kunnen plaatsen op je portfolio.
Het is belangrijk dat je als 3D-Artist kan laten zien wat je kan en ook met andere kan communiceren. Hiervoor is je portfolio een essentieel onderdeel en daarom bieden wij deze opdracht aan ter versterking van jouw positie in de arbeits/stage-markt.
Maak in 2 stijlen een 3D game-model (inclusief texture) van een bewegwijzering voor in een game. Deze ga je zó uitrenderen zodat het in je portfolio geplaatst kan worden.
Voorbeelden stijlen: Realistisch (AAA) , Sci-fi, Fantasy / handpainted textures, Medieval, Steam punk, Cyber punk, Apocalyptisch, Wild west, Middle east, etc.
In je portpolio wil je creatief en onderscheidend overkomen, probeer binnen de gekozen stijl zo origineel mogelijk te zijn. Denk bijvoorbeeld aan tijd, plaats & context om je ontwerp meer diepte te geven.
Onderzoek naar bewegwijzering
Snelle schetsen, photobash, uitwerking
Uitwerking uitgeprint op A3 begin van de les.
Feedback vragen aan elkaar
Objecten uitwerken voor in je portfolio
Feedback vragen
Objecten uitwerken voor in je portfolio
Feedback vragen
Bewegwijzering presenteren
Onderzoek naar bewegwijzering nr.2
Bedenk een stijl.
Doe research naar je gekozen stijl en trek conclusies
Maak eventueel snelle schetsontwerpen
Leg je definitieve ontwerp vast (schets/photobash)
Maak een 3D model met unwrap
Maak textures
Belichting & Rendering
Zoek bekende stijlen die in games kunnen voorkomen en kies hier iets uit waar jij jouw bord(en) in wil maken. Na het kiezen van een stijl, denk dan ook na over de tijd, plaats & context.
Voorbeeld: Caribean Pirates, 17e eeuw, op een klein eiland, na een gevecht.
Doe onderzoek naar de stijl, de tijd en de plaats waar jij je object plaatst. Verzamel plaatjes en plaats deze in verschillende collages en maak hier een .jpg van. Trek conclusies uit dit onderzoek en gebruik dit bij je ontwerp. Dit kan je doen door elementen die je belangrijk vindt te omcirkelen, of uitsnede te maken. Kijk vooral naar details die je op je bewegwijzering wil zetten, hierdoor valt jou bewegwijzering juist op.
Je maakt verschillende onderzoeken;
verschillende bewegwijzeringen
jaargetijden
avond/overdag
TIP: gebruik hier ook de tijd voor (2 uur) hoe beter je onderzoek hoe beter je eindresultaat.
Voorbeeld: Als je een apocalyptisch thema hebt in new york, onderzoek dan hoe een bord in new york eruit ziet, en onderzoek ook hoe een bord eruit ziet als de wereld overgroeid, of verwoest is. Stel, deze heeft onderwater gestaan, wat doet dat dan voor schade?
Het is goed om te weten wat je wil gaan maken voordat je in je 3D pakket duikt. Als je al weet hoe je model eruit moet komen te zien, dan gaat het modeleren en texturen een stuk makkelijker. Maak verschillende aanzicht schetsen en variaties van het bord die je wilt gaan maken. Voor een snelle schets maak je niet meer gebruik dan 2 Min per schets.
Combineer je ontwerp-ideeën in een uitwerking of een photoshop-bash. Zorg dat je weet wat je moet gaan maken en leg dit vast, zet ook steek woorden bij je ontwerp. Maak hier een .jpg van.
schets / uitwerking
Je hebt je idee nu vertaald naar een ontwerp. Tijd om deze in 3D te maken en te unwrappen. Bedenk hoeveel tijd je hier nog voor hebt en bepaal wat je detailniveau is. Denk er aan dat het een game-model is; Dit betekent dat je een goede verhouding zit tussen model & texture.
Na het maken van je 3D-model, en het unwrappen is het tijd om textures te maken voor je bewegwijzering. Veel effecten zoals viezigheid, neon, of kogelgaten zijn in substance painter toe te voegen. Ook kan je de tekst die op het bord moet komen te staan maken in substance painter, of photoshop.
Maak een passende belichting om je object zo goed mogelijk weer te geven. Met de juiste belichting kan je de sfeer van het object goed laten zien in je portfolio. Zet bijvoorbeeld een kleur of verloop op de achtergrond.
Bedrijven willen graag zien in je portfolio hoe jij te werk gaat en, en hoe je de game-asset gemaakt hebt.
Maak voor je portfolio bijvoorbeeld een :
Render met wireframes
Render met texture(s)
Je textures (unwrap)
Eventueel verschillende aanzichten.
Plaats dit allemaal in een .jpg bestand.
Optioneel kan je ook een turnaround uitrenderen (filmpje of gifje), of je model plaatsen in tools zoals Mamoset Toolbag, of Sketchfab
Credits : Tom Brophy
The base-colour, normal, roughness and metallic maps.
Credits : Tom Brophy
Beoordelingspunten:
Stijlonderzoek
Snelheid / flexibilieit / compleetheid
Creativiteit / onderscheidend
Technische uitwerking
Vormgeving / detailniveau
Portfoliowaardig uitwerken
Research (collage) (Object1_Voornaam_Achternaam_research.jpg of .pdf) en 2..
Je ontwerp (schetsen) (Object1_Voornaam_Achternaam_ontwerp.jpg of .pdf) en 2..
Renders (Object1_Voornaam_Achternaam_renders.jpg of .pdf) en 2..
Voorbeelden. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, maar houd rekening met de tijd die je hebt.