Met de hele klas maken we één grote kermis (carnival). We verloten alle attracties onder alle klasgenoten. Daarbij maken we onderscheid in een gemiddeld niveau en een uitdagend niveau. Het project duurt 4 weken. De laatste les lever je jouw attractie in bij de docenten. Zij voegen alles samen en maken er een fly-through-animatie van.
*
GLR wil met een animatie laten zien, wat je kan doen met het Keuzedeel 3D Art. Deze animatie gebruiken we op de Open Dag en als studenten een keuze moeten maken voor een Keuzedeel.
In de animatie laten we een camera door een kermis heen vliegen. Er zijn lichtjes. Sommige attracties bewegen. Elke student maakt 1 onderdeel van de kermis. Het is belangrijk dat iedereen in dezelfde stijl werkt. Daarom is er een styleguide gegeven.
De docenten voegen de 30 attracties samen tot 1 complete kermis en maken de animatie. Dat is een flinke klus. Daarom is het belangrijk dat elke student zijn/haar onderdeel goed oplevert, volgens de gegeven richtlijnen.
Met dit project oefen je de volgende dingen:
3D-objecten maken met voldoende, maar niet te veel polygonen. De mesh heeft een goede topology.
Netjes unwrappen, zonder veel stretch en zonder veel seams. De texel-desity is overal gelijk.
De unwrap's van meerdere 3D-objecten samenvoegen in 1 UV-space.
Color-textures maken.
Emmisive-textures maken. (Wat geeft licht en wat niet?)
Een 3D-object met textures op de juiste manier opleveren.
Verder leer je wat al deze moeilijke woorden betekenen.
Je wordt beoordeeld op 2 punten en je kan bonus-punten verdienen. Daarbij gaan we ervan uit, dat je alles goed hebt opgeleverd. Als dat niet het geval is, kunnen we niet beoordelen.
MODEL
Zit de topologie goed in elkaar?
Blijf je binnen de gegeven polycount?
Past het model bij de styleguide?
TEXTURES
Past de unwrap netjes in de UV-space, zonder veel lege ruimte?
Zitten de seams op de juiste plaats?
Is er weinig stretching?
Past de color-map bij de gegeven styleguide?
Heb je een geschikte emmisive-map gemaakt?
BONUS
Is de vormgeving boven verwachting indrukwekkend?
Is de complexiteit van het model boven verwachting?
Heb je bewegende onderdelen gemaakt, die goed opgeleverd zijn?
Je moet de volgende zaken opleveren:
1 promotie-render van jouw eigen attractie.
1 FBX-bestand, waarin alle onderdelen van jouw attractie samen in 1 object zitten.
1 texture voor de kleuren.
1 texture voor de lampen (emmisive)
De polycount is maximaal 50.000 tri's. (Als je er een beetje overheen gaat, dan geeft dat niet.)
Een digitaal verslag van jouw hele productieproces. (Express-site)
Als bovenstaande zaken niet goed worden ingeleverd, dan kunnen de docenten niet beoordelen.
De stijl waarin je gaat werken moet lijken op de POLYGON stijl van Synty:
https://syntystore.com/products/polygon-horror-carnival?_pos=1&_psq=carniva&_ss=e&_v=1.0
Binnen de 4 lesweken die we hebben, verwachten we dat deze stijl haalbaar is voor jouw attractie. Hiernaast zie je een aantal voorbeelden. Je mag zelf andere ontwerpen maken, zolang het er maar bij past.
Voor jouw onderzoek kan je ook andere POLYGON 3D-packs van Synty bestuderen.
Elke student krijgt 1 attractie toegewezen. Je pakt een briefje uit de hoge hoed. Je mag dus niet zelf kiezen. Wel kan je aangeven of je een reguliere moeilijkheid wil, of dat je extra uitdaging wil. Bij de extra uitdaging moet je animaties toevoegen aan jouw attractie. (Als jullie het zelf regelen, dan is ruilen toegestaan.)
Achtbaan met loopingen (geen animatie)
Reuze glijbanen
Schiettent / Ballengooien (2 kraampjes)
Spookhuis
Schommelschip (staat stil)
Zwanenbootjes
Doolhof
Treintjes voor kleine kinderen
Eendjes vissen / Mollen-slaan (2 kraampjes)
Rups-ride voor kids
Boksbal / Kop-van-jut (2 kraampjes)
Trampoline park
Muntjes Pusher / Grijpmachines (2 kraampjes)
Klim-klauter-kasteel voor kinderen
Entree / kaartjesverkoop
Suikerspin / Popcorn (2 kraampjes)
Burgers / Patat (2 kraampjes)
Pizza / IJsjes (2 kraampjes
Toiletten
Circustent
Props – Planten, prullenbakken, bankjes, hekjes, borden, enz
Breakdance, met draaiende armen en draaiende gondels
Reuzenrad, draaiend met hangende gondels
Family achtbaan (zonder loopingen) met rijdende wagentjes
Centrifuge / Graviton, met animatie
Draaimolen, draaiend met “zitjes” die op-en-neer gaan
Botsauto’s, met rijdende auto’s
Wildwater-ride, met varende bootjes
Katapult Ball - bewegend
Freefall toren - bewegend