Nu jij je als 3D-artist hebt bewezen tijdens het examen van 3D modellen & graphics voor verschillende media-uitingen, is het tijd om te gaan verdiepen in iets wat jou als specialist uniek maakt.
In deze lessenreeks van 7 weken ga je eerst verdiepen in software, daarna ga je de nieuw geleerde kennis en vaardigheden toepassen op het Eindproject 3D Artwork.
In de tussentijd krijg je naast dit project ook les in verschillende technieken die je nodig hebt als beginnend 3D-artist.
Planning:
Week 1:
Stap 1. Haalbare leerdoelen formuleren
Stap 2. Kies de juiste software
Stap 3. De basis voor je onderzoek
Week 2 t/m 4:
Stap 4. Onderzoeken
Stap 5. Inleveren
Eerst bedenken we wat voor jou belangrijk is. Dit duurt ongeveer 4 uur.
Wat wil jij leren? Je leerdoelen moeten haalbaar zijn en passen bij wat jij nodig hebt.
Relevante leerdoelen
Stel jezelf deze vragen:
Wat wil je kunnen maken dat je nu nog niet kunt?
Doen bedrijven hier iets mee of bieden ze dit aan klanten?
Nee? Kies iets anders om te leren.
Ja? Met welke software kun je dat doen?
Realistische leerdoelen
Je doelen moeten niet te klein zijn (dan ben je te snel klaar) en niet te groot (dan komt er geen einde aan).
Te groot voorbeeld: “Ik wil een character ontwerpen, modelleren, texturen, riggen en animeren voor een videoclip.”
Te klein voorbeeld: “Ik wil leren hoe riggen werkt.”
Maak je doelen concreet en splits ze op als dat nodig is.
Voorbeelden:
“Ik wil leren hoe ik een character rig maak.”
“Ik wil Inverse Kinematics leren.”
“Ik wil leren hoe ik een rig moet skinnen.”
“Ik wil animatie-keys kunnen toepassen en een simpele animatie maken.”
Haalbaar
Bespreek je leerdoelen met je docent. Ze moeten haalbaar zijn.
Registreer deze stap in je learning journal.
Je hebt in stap 1 je leerdoelen bepaald. Nu ga je kijken: welke software past daar het beste bij?
Wat moet je doen?
Zoek uit welke soorten software er bestaan.
Vergelijk de software die voor jou belangrijk is.
Leg duidelijk uit waarom jij voor die software kiest. Geef goede redenen.
Voorbeeldvragen die je kunt stellen:
Welke software wordt het meest gebruikt in bedrijven?
Welke software helpt mij het beste om mijn doel te bereiken?
Voor welke software kan ik makkelijk tutorials en uitleg vinden?
Belangrijk:
De software die jij kiest moet genoeg mogelijkheden hebben om jou later te helpen in je carrière.
Registreer deze stap in je learning journal.
Nu ga je op zoek naar informatie over jouw gekozen software.
Wat moet je doen?
Zoek uit waar je informatie kunt vinden (tutorial-video’s, online trainingen, boeken, cursussen).
Maak een lijst met bronnen die je wilt gebruiken.
Deel je onderzoek op in duidelijke onderdelen.
Formuleer gerichte leervragen.
Tip: Zoek niet te breed, zoals “Hoe werkt ZBrush?”.
Stel specifieke vragen, bijvoorbeeld:
Wat is de basisinterface van ZBrush?
Hoe navigeer je in de 3D-ruimte?
Wat zijn de belangrijkste gereedschappen en brushes?
Hoe gebruik je Dynamesh en andere mesh-tools?
Hoe werk je met lagen en subtools?
Hoe pas je materialen en texturen toe?
Hoe exporteer je je werk?
Registreer deze stap in je learning journal.
Nu ga je echt aan de slag.
Wat moet je doen?
Bedenk eerst welke stappen je gaat nemen en maak een planning of to-do lijst.
Maak een realistische tijdsplanning voor jouw leertraject (zie lesplanning, je moet alle lestijd vullen met jouw onderzoek).
Pak je bronnen erbij, kies welke je gaat gebruiken en verdiep je in de software.
Probeer verschillende dingen uit:
Volg instructies actief.
Maak kleine voorbeeldjes (testjes).
Speel zelf met de software.
Kijk regelmatig terug naar je leerdoelen om te checken of je nog op koers ligt.
Maak af en toe screenshots voor je learning journal.
Ben je al eerder bij je leerdoelen gekomen dan gepland? Voeg dan nieuwe leerdoelen bij en bespreek je dit met je docent.
Registreer alle stappen in je learning journal.
Lever je learning journal (Adobe Express page) in bij de teams opdracht. Zorg dat alle stappen omschreven staan in beeld en tekst.
Alles moet goed omschreven staan, want deze learning journal gebruik je later weer voor het maken van je eindpresentatie.