Bij de eerste opdracht van Software wordt er gekeken wat jullie allemaal nog weten van vorig jaar. Tijdens de deze lessen wordt alleen gebruikt gemaakt van Autodesk MAYA hierin worden ook alle technieken en vaardigheden aangeleerd.
- Het omgaan van de interface van Maya
- Het omgaan met de basis tools voor het modeleren van een 3D object
- Het aanmaken van een basismateriaal
- Het omgaan met een simpele belichting te plaatsen in de scene
Jij gaat Luxo Jr., de lamp van Pixar, namaken in 3D.
Op internet kan je veel referentie beelden vinden. Enkele daarvan zijn;
https://www.artstation.com/artwork/b9Nbg
https://www.sambulthuis.com/luxo-jr-lamp-model
https://motionmike.artstation.com/projects/y42Ex
Wat ga je allemaal maken
- De lamp wordt in 3D nagemaakt
- Er worden materialen toegevoegd
- De lamp wordt ook belicht.
- En er worden 2 renderingen gemaakt.
Optioneel te maken
- Een snoer
- De veren
- Omgeving
De volgende eisen worden aan jouw 3D model gesteld:
Maximaal 15.000 polygonen.
De topologie moet perfect zijn.Je plaatst dus alleen polygonen waar ze nodig zijn.
Er zitten geen overbodige polygonen in het model.
Er zitten nergens gaten in het model.
Je gebruikt geen N-gons.
De vormen van jouw 3D model komen perfect overeen met de vormen van het voorbeeld.
Afmetingen en verhoudingen kloppen precies.
Gebruik afrondingen waar dat nodig is.
Houd randen recht, waar ze in het echt ook recht zijn.
De materialen hebben geen textures. Daarom hoeven de 3D modellen ook niet unwrapt te worden .Wel stellen we de volgende eisen aan de materialen:.
De kleuren moeten overeen komen met de kleuren van de lamp van de referentie.
De gloeilamp hoeft geen licht te geven. (Mag uiteraard wel)
De glans per 3D object moet overeen komen metde glans van de echte onderdelen
Je moet 2 rendering maken van jouw 3D lamp. Deze afbeelding moet aan de volgende eisen voldoen:
De afmeting van de afbeelding is 1280 x 720 pixels, liggend.
De lamp staat op een vloer.
De vormen en de kleuren zijn goed leesbaar.
Je hebt schaduwen toegepast in jouw rendering.
Het lampje staat aan
De afbeeldingen zijn opgeslagen als JPG-bestand.
Op teams worden er 3 bestanden geüpload voor de door aangemaakte opdracht. De bestanden worden allemaal apart ingeleverd dit wil zeggen dat er GEEN .zip bestand van wordt gemaakt.
Een Maya bestand van de complete lamp
2 JPG bestanden van een rendering van jouw lamp.
Geef bestanden de volgende benamingen;
Jouw naam_studentnummer_Completelamp.ma
Jouw naam_studentnummer_Rendering1.jpg
Jouw naam_studentnummer_Rendering2.jpg
De beoordeling zal plaats vinden op de de volgende punten;
Netheid van het model
Gebruik gemaakt van materialen.
Compositie van renders
Het goed inleveren van de opdracht
Op internet vind je verschillende modellen, die op detailniveau een klein beetje afwijken van elkaar. Je bent vrij om zelf een voorbeeld te kiezen. Wanneer je vermoedt dat jouw voorbeeld te veel afwijkt van het gevraagde voorbeeld, overleg met de docent